Dubaj,

Zjednoczone Emiraty Arabskie

1280px-Flag_of_the_United_Arab_Emirates.

Skąd POMYSŁ na Dubaj?

Pierwszego dnia stycznia każdego roku podziwiamy piękne nagrane ujęcia pokazów fajerwerek z różnych zakątków świata w telewizji czy internecie. Napewno co druga osoba z Was również przy wieczornych wiadomościach, przy kolacji ma możliwość zobaczyć z ciekawości jak w poszczególnych państwach powitanie Nowego Roku wyglądało. Po obchodzeniu dwukrotnie Sylwestra w Paryżu szukaliśmy pomysłu na nową destynację, gdzie równie pięknie jest on obchodzony. 1.01.2018 zdumieni oglądaliśmy w TV niesamowity pokaz fajerwerków wystrzeliwanych z najwyższego budynku na świeciem, po czym stwierdziliśmy, że koniecznie musimy tam kiedyś jechać i zobaczyć to po prostu "na żywo". Nie musieliśmy długo czekać, bo w 2019 podjęliśmy wspólną decyzję, że przywitanie 2020 musi nastąpić właśnie w tym miejscu.

WRAŻENIE

Byliśmy w Dubaju 10 dni. Lecieliśmy liniami lotniczymi przewoźnika FlyDubai na bezpośredniej trasie: Kraków - Dubai - Kraków. Nasz hotel położony był w starszej części Dubaju - dzielnicy Deira. Każdego dnia spędzaliśmy czas poza hotelem od rana po późne godziny nocne, ponieważ chcieliśmy zobaczyć jak najwięcej miejsc, atrakcji jakie oferuje te miasto turystom. Według nas te 10 dni to nic przy tym ile rzeczy można w tym miejscu zrobić, zobaczyć. Myślę, że na spokojnie przez 3 tygodnie można rozplanować i nasycić się tym, co te miejsce oferuje przyjezdnym z innych kontynentów. Niestety, nie zobaczyliśmy wszystkiego co chcieliśmy bo po prostu nie było na to wszystko czasu.

Piękne drogie samochody, wysokie, nowoczesne biurowce, dziesiątki miejsc na dzienne i nocne imprezy - tak właśnie wyobrażaliśmy sobie te miejsce. Wcale się nie rozczarowaliśmy, bo właśnie tak tam jest. Owszem są stare dzielnice, które nie wyglądają najlepiej, brudne, ciemne uliczki. Ale w każdym dużym mieście takowe miejsca są. Jednak jako miejsce, które warto odwiedzić na świecie , Dubaj jest w naszym TOP 10 miejsc.

KULTURA, RELIGIA, ZASADY

Czytaliśmy sporo na temat panującej tam kultury, zasad religijnych, zasad jakie panują wśród mieszkańców i jakich wymaga się też od przyjezdnych osób, które są gośćmi w ich państwie. Nie każdy hotel przyjmuje turystów (kobieta + mężczyzna) którzy nie są oficjalnie małżeństwem (w niektórych pokazać trzeba akt małżeństwa). Ta zasada ma na celu ograniczyć a raczej wykluczać sytuacje, gdzie może dojść do zbliżenia relacji (współżycia) pomiędzy kobietą a mężczyzną niezgodnie z zasadami ich religii. Podczas wyboru hotelu na booking.com właśnie na jeden z interesujących nas hoteli takową zasadę miał przy zakwaterowaniu. Także jak będziecie chcieli tam jechać, uważnie czytajcie o zasadach panujących w poszczególnych hotelach. Wiadomo, że w Europie inaczej to wygląda, ale nie każdy hotel w Dubaju przyjmuje turystów, którzy nie są małżeństwem.

*Okazywanie sobie uczuć publicznie - jest ograniczone do prostych gestów jak trzymanie się za rękę, bądź pod rękę. Dotyczy to przede wszystkim turystów, bo na ulicy praktycznie nikogo nie widzieliśmy wśród mieszkańców aby ktokolwiek okazywał sobie jakiekolwiek uczucia. Całowanie jest zakazane, obściskiwanie, wszelkie ruchy, relacje które mogą zostać odebrane jako 'erotyczne, wulgarne'. Dlatego również tylko za rękę mogliśmy chodzić wspólnie, by nie zwracać na siebie uwagi.

*Ubiór turystów - raczej swobodnie, na krótki rękaw, bo w temperaturze powyżej 26'C ciężko wytrzymać w długich spodniach, długich rękawach odzieży, ale zbyt krótkie shorty, spódniczki niestety nie są tolerowane, czy spory dekold, odsłaniający atuty pięknych turystek :) Do miejsc komercyjnych jak Dubai Mall można wejść ubranym jak wspomniano wyżej, jednak do Meczetów czy miejsc kulturowych kobiety powinny mieć zakryte stopy (zabudowane buty), zakryte ramiona, długie spodnie czy zakryte włosy (tylko meczety).

* W metrze oraz w autobusach wyznaczone są specjalne strefy dla pasażerów, w których mogą przebywać wyłącznie kobiety z dziećmi (na początku pierwsze rzędy w autobusach/ pierwszy przedział w metrze), a oddzielnie mężczyźni. Owszem w miejscach gdzie są mężczyźni mogą świadomie być także kobiety (turyści, pary, małżeństwa) ale oddzielne miejsca wyłącznie dla kobiet są tylko po to, by zgodnie z religią nie musiały one jeździć same z obcymi mężczyznami. Warto na to również zwrócić uwagę. Jest także podział na strefę GOLD (bardziej luksusowa, droższy koszt),  a SILVER w metrze, jest ona uzależniona od typu biletów/przejazdówki jaką posiadacie (karty przejazdowe zakupione w kasach sprzedażowych na transport publiczny).

TRANSPORT

Do dyspozycji transportu publicznego, przemieszczania się są dwie linie metra, liczne autobusy, tramwaj oraz kolejka, która jeździ po sztucznej wybudowanej palmie (tam gdzie znajduje się Atlantis popularny hotel). Do miejsc gdzie ciężko dojechać, bądź wrócić o późnych porach możliwością jest uber bądź taxi. Przez cały nasz pobyt jednak staraliśmy się korzystać na maksa z metra i autobusów. Karta NOL SILVER jest karta przejazdową którą trzeba wyrobić na osobę, wpłacić na nią odpowiednią ilość funduszy i przy każdym wejściu/wyjściu ze środka transportu trzeba zeskanować do specjalnych kasowników na zbliżenie. Kosz jednorazowego przejazdu jest w zakresie 2-5 AED.
Niestety odległości pomiędzy różnymi atrakcjami w Dubaju są ogromne, a czas do przedostania się z jednego miejsca na drugą stronę miasta czasem zajmował nam ponad 2 godziny. Dlatego my osobiście, nie mogliśmy wszystkiego zobaczyć, co chcieliśmy bo odległości spore a czasu na zobaczenie wszystkiego malutko :) Z wielu musieliśmy po prostu zrezygnować bądź ograniczyć do krótszego czasu w danym miejscu.

ATRAKCJE

W Dubaju nie można się nudzić. Każdy znajdzie coś dla siebie. Dla osób żądnych przygód i adrenaliny wiele jest fajnych ekstremalnych aktywności.
Warto także zakupić wycieczkę na pustynię z wieczorkiem Desert Safari. Wiele biur podróży oferuje bilety do parków rozrywki, pokazy artystyczne czy tripy do Abu Dhabi. Również tam warto pojechać, ponieważ Abu Dhabi oddalony jest zaledwie o 2h drogi, a ma piękne plaże, marinę jachtową, liczne miejsca kulturowe, które naprawdę warto zobaczyć jak już się jest w Dubaju. Wielki Meczet Sheikh Zayed, Pałac Prezydencki, Emirates Hotel to najbardziej popularne i powalające widokiem miejsca. Nam udało się również zahaczyć o Warner Bros park rozrywki, który znajduje się w Abu Dhabi, ale dla osób które wolą ostrzejsze przeżycia jest także blisko Ferarri World.

Dubaj słynie z bogactwa, przepychu i bogatego życia nocnego - jednak wyłącznie w celach komercyjnych dla turystów. Mnóstwo Europejczyków bawi się każdej nocy w różnych klubach. Nam udało się zobaczyć najlepiej oceniane jak m.in Sky 2.0, Cavalii Club, White oraz Drai's Club. Ciężko do niektórych było się dostać komunikacją, dlatego dobrym rozwiązaniem są jeżdżące tam UBERY i taxi.

Warto wyjść również na drinka przed zachodem słońca, ponieważ w mieście znajdziecie liczne Sky Bary, znajdujące się na wysoko położonych dachach hoteli. My bardzo chcieliśmy pojechać do Level43 Sky Bar. Widok z tego lounge baru jest powalający. Koniecznie musicie to zobaczyć :)

SYLWESTER i FAJERWERKI

W Dubaju jest aż kilkanaście miejsc gdzie są pokazy fajerwerków. Do najpopularniejszych miejsc należy pokaz pod Burj Khalifa, gdzie również my byliśmy. Restauracja znajdująca się na szczycie Burj Khalifa oferuje także kolację sylwestrową by móc oglądać pokaz fajerwerków z bliska za oknem.
Do pozostałych popularnych miejsc, gdzie możecie powitać Nowy Rok w Dubaju i zobaczyć piękne kolorowe fajerwerki m.in należy: widok z plaży przy hotelu Atlantis, plaża przy Burj Al-Arab, Barasti Beach, Frame, teren obiektu Festival Bay City Dubai (3-4 pokazy fejerwerek wieczór 31.12/1.01), Global Village czy Bluewaters Island. To właśnie w tych miejscach, co roku zgromadzają się setki ludzi. A przy rezerwacji stolika na plaży w restauracji można mieć bardzo piękny widok. My jednak chcieliśmy bardzo zobaczyć ten, który zainspirował nas do przyjechania tutaj.

Po godzinie 20:00 byliśmy już na terenie centrum handlowego Dubai Mall, z którego wyznaczoną trasą wszyscy podążaliśmy do wyjścia pod Burj Khalifa. Niestety okazało się, że organizatorzy i policja poustawiała liczne barierki wyznaczające określone trasy w jednym kierunku wzdłuż obszaru ulic, hoteli, restauracji, otaczające Burj Khalifa. Już o godzinie 21:00 było setki, tysiące ludzi, którzy szli według rozplanowanej przestrzeni po trasie by dojść do miejsc, gdzie są wyznaczone strefy do oglądania. Trasa wzdłuż ulic sięgała kilku kilometrów. My jednak pozostaliśmy przy najbliższym miejscu z najlepszym widokiem na Burj, tuż po wyjściu od strony parkingu z Dubai Mall od strony fontann.

Według Nas, głupotą było ze strony osób odpowiedzialnych za rozstawienie barierek, ponieważ wyznaczały ruch w jednym kierunku bez możliwości powrotu. Dlatego osoby które chciały się cofnąć z powrotem nie miały możliwości tuż po tym, jak ustawiały się następne osoby po kolei idąc każdy za sobą. W chwili wybuchu paniki, bądź sytuacji np. że stała się komuś krzywda, ktoś zemdlał, dojście do konkretnego miejsca było ograniczone w 100%, ponieważ były takie tłumy osób, że nie było wcale możliwości wejścia ani wyjścia.

Dlatego pozostaliśmy jak najbliżej miejsca zaczynających się barierek od strony parkingu, by móc przy najgorszym scenariuszu wydarzenia (zamach/panika) móc wyjść/ewakuować się. Nie wiem, czy jesteście w stanie to sobie wyobrazić, jednak na pewno zrozumiecie dokładniej jak zobaczycie nasze filmy na kanale z Sylwestra.

POKAZ fajerwerków był piękny, tak samo zadziwiał jak ten który rok wcześniej oglądaliśmy w TV. Trwał niespełna 8-10 minut. Na budynku wyświetlane były życzenia w różnych językach, te które zostały internetowo wybrane przez organizatorów do wyświetlenia podczas pokazu (można było poprzez Instagram zgłosić się i napisać swój pomysł życzeń w określonej liczbie znaków). Odliczanie do północy było na bieżąco pokazywane od 30-stej minuty do ostatnich sekund. Również reklamy o nadchodzących wydarzeniach w Dubaju można było zobaczyć w czasie czekania na pokaz sztucznych ogni.

CZY WARTO BYŁO ?

Uważamy, że warto. Na pewno kolejne doświadczenie, kolejne nowe miejsce pojawiło się w naszych sercach i na długo zostanie w pamięci. Jednak co warto jeszcze wiedzieć to fakt, że w innych dużych miastach takie pokazy trwają o wiele dłużej. Bo tutaj trwał stosunkowo krótko przy tym jak wiele tysięcy osób przyjechało by to oglądać, podziwiać najwyższy budynek na świecie, w mieście które jest jednym z najbogatszych i najszybciej rozwijających się miast w ostatnim czasie. Jednak czuliśmy mały niedosyt, ponieważ sądziliśmy że z większym hukiem będzie to wszystko wyglądać. Było pięknie, ale w przyszłości raczej Sylwestra w Dubaju już nie spędzimy.
Transport autobusowy został zapewniony, liczny tabor wywoził turystów i mieszkańców w poszczególne części Dubaju za darmo przez kilka godzin.

Następnego dnia gdy oglądaliśmy online w internecie pokazy fajerwerków i przywitanie Nowego Roku w innych dużych miastach jak Paryż, Londyn, Sydney, Berlin, Singapur, Nowy York czy Barcelona stwierdziliśmy, że w Dubaju przywitanie było bardzo skromne na tle pozostałych. Nawet w Abu Dhabi był zorganizowany cały wieczór z koncertem Bruno Mars na powitanie Nowego Roku. Jednak mimo wszystko polecamy wybrać się na przełomie grudzień/styczeń do Dubaju, bo naprawdę wiele atrakcji w tym czasie jest do zrealizowania. A Burj Khalifa jak widzicie na zdjęciach i video w tle naprawdę zachwyca swoim widokiem.

Więcej o Dubaju, o Abu Dhabi możecie zobaczyć na naszych filmach na kanale YouTube. Tutaj tylko garstkę informacji mogliśmy Wam przekazać w krótszym streszczeniu.